Cum te ajută gândirea pozitivă

Gândirea pozitivă este tot mai mediatizată şi peste tot auzim îndemnul de a fi pozitivi, de a gândi optimist, de a vedea partea plină a paharului. Nimic greşit până aici, numai că această gândire pozitivă a tot fost sucită, învârtită şi interpretată, până s-a ajuns la o formă eronată de înţelegere a ei. Sub nicio formă gândirea pozitivă nu înseamnă negarea realităţii sau inconştienţa. A gândi pozitiv nu presupune să traversez strada pe roşu cu gândul „bun” că nu are ce să mi se întâmple rău. Dacă aş face asta aş da dovadă nu de gândire pozitivă, ci de o mare dobitocenie. Totodată a gândi pozitiv nu este acelaşi lucru cu a nega existenţa aspectelor mai puţin favorabile ale vieţii. Hei, ele există şi sunt acolo. Gândind pozitiv, nu le vom anula, nu le vom face să dispară şi nu le vom reduce din amploare. Cu toate acestea, gândirea pozitivă este încurajată şi poate aduce mult bine în viaţa oricui dacă este aplicată corect fără a încerca să-ţi „înşeli” mintea şi fără a purta „ochelari de cal”.

Ce înseamnă să gândeşti pozitiv?

people-2560747_1920

A gândi pozitiv presupune a vedea oportunităţi atât în părţile bune, cât şi în părţile rele din viaţa ta. Am cunoscut persoane care în urma unui eşec, au putut afirma că „Mă aşteaptă cu siguranţă ceva mai bun.” Suferinţa era acolo. Nu, nu se bucurau de respingerea la un interviu, de o despărţire de partenerul de viaţă, de pierderea unei sume de bani sau de o notă mică la un examen – cu toate acestea aveau o gândire pozitivă asupra celor întâmplate. Acel „Mă aşteaptă cu siguranţă ceva mai bun.” reprezintă încrederea în sine, în forţele proprii, în faptul că nu e sfârşitul lumii şi că orice rău are şi părţile lui bune.

Oamenii tind să transforme multe aspecte negative în adevărate tragedii şi puţini sunt cei capabili să analizeze ceea ce li se întâmplă la rece, cu obiectivitate, în aşa manieră încât să poată identifica posibilităţi de dezvoltare şi succes chiar şi din lucruri total neplăcute. În faţa unui obstacol, majoritatea se opreşte şi se lamentează, pierde timpul în suferinţă şi lasă frica să dicteze acţiuni. Se dezvoltă astfel şi o multitudine de complexe care afectează evoluţia individului. Esenţa gândirii pozitive constă în a nu te îneca de bună-voie în toate aspectele negative din viaţa ta şi de a încerca permanent să cauţi noi avantaje. De multe ori ni se întâmplă să dăm peste o uşă încuiată şi avem două variante: să ne aşezăm jos şi să ne plângem de soarta grea şi amară, aşteptând probabil „miracolul” divin care să deschidă uşa sau să începem să ne uităm în jur după o altă uşă, să încercăm să descoperim cum putem descuia „fermecata”, să mergem cumva înainte chiar dacă asta înseamnă schimbarea direcţiei. Nu spune nimeni să ai un zâmbet larg că ai dat peste o uşă ferecată (cu siguranţă vei enumera în gând câţiva sfinţi din calendar), dar un obstacol nu înseamnă nici final de drum, resemnare, lamentare sau suferinţă acută. Charles R. Swindoll, scriitor şi moderator de radio, ne spune că „viaţa este alcătuită 10% din ceea ce ţi se întâmplă şi 90% din cum reacţionezi”. Ar merita să luăm aminte la acest fapt deoarece o gândire pozitivă ne va ajuta să fim prezenţi în viaţa noastră, să reuşim să vedem şi partea plină a paharului, să descoperim noi drumuri, noi şanse, noi modalităţi de a trăi frumos.

Cum gândeşti pozitiv?

Să nu uităm că atât succesul cât şi eşecul fiecăruia din noi este legat de mentalitate, iar asupra mentalităţii avem control – noi decidem ce, cât şi cum să gândim. O mentalitate pozitivă este cea care te ajută să rezolvi problemele ce apar în viaţa ta, iar gândirea pozitivă, ca orice alt obicei, se formează cu practică şi perseverenţă. Iată şi câteva sfaturi pentru a adopta o atitudine pozitivă.

Învaţă să zâmbeşti! Prin zâmbetul tău oferi o stare de bine celorlalţi şi îţi creezi şi ţie o senzaţie de „totul e bine”.

Atunci când teama, grijile, stresul te cuprind, optează pentru o activitate productivă care să îţi alunge anxietatea.

Învaţă să îţi controlezi emoţiile negative. Când simţi că acestea pun stăpânire pe mintea ta, spune-le STOP şi răspunde-ţi la următoarele întrebări: Ce simt în acest moment? De ce simt astfel? Cum pot să depăşesc acest moment? Ce pot face să mă simt mai bine? Este indicat să scrii atât întrebările cât şi răspunsurile – deşi poate ţi se pare că insist pe scris, acesta te ajută să gândeşti şi să identifici mai bine anumite stări, oportunităţi, ieşiri, rezolvări.

Oferă ceea ce ţi-ar plăcea să primeşti la rândul tău. Propuneţi de exemplu să oferi zilnic amabilitate, ajutor, divertisment etc. altor oameni. La sfârşitul zilei trage linie şi aminteşte-ţi ce ai oferit. Vei avea o stare pozitivă şi în mod cert comportamentul celor din jurul tău se va schimba faţă de tine în bine. Se spune că atragem în viaţa noastră oamenii care sunt asemenea nouă – există şi un vechi proverb în acest sens „Ce se-aseamănă se-adună.” Uneori ne dorim să primim afecţiune şi ni se pare că în jurul nostru sunt oameni total neafectuoşi, alteori parcă simţim nevoia de a fi apreciaţi, dar iarăşi oamenii de lângă noi nu par a fi genul care să aprecieze ce se face pentru ei. În loc să ne facem o colecţie de critici la adresa „insensibilităţii” lor, poate ar fi cazul să începem noi să oferim ceea ce ne dorim să primim.

Activează-ţi recunoştinţa. A-ţi activa recunoştinţa nu înseamnă să spui non-stop un mulţumesc mecanic. A-ţi activa recunoştinţa înseamnă să îţi aminteşti zilnic toate acele lucruri din viaţa ta pentru care te bucuri, de care eşti mulţumită, pe care le apreciezi. Înainte să adormi aminteşte-ţi că azi a fost soare, că ai mâncat o îngheţată delicioasă, că te bucuri de sănătate, că ai o familie, un serviciu, o siguranţă, o viaţă care poate nu e perfectă, dar are părţile ei frumoase.  

Ascultă muzică pentru a-ţi schimba starea de spirit într-una optimistă. Oboseala, sarcinile zilnice, grijile, problemele, stresul pot cauza adeseori o stare deprimantă. Obişnuieşte-te să foloseşti muzica în avantajul tău. Selectează câteva melodii/videoclipuri care te ajută să ieşi din pasele proaste, organizează-le într-un playlist şi ascultă-le atunci când simţi nevoia. De cele mai multe ori „asortăm” muzica ascultată stării noastre, iar atunci când se instalează tristeţea ne „scufundăm” într-o muzică ce nu ne scoate din stare ci ne-o amplifică – total greşit atunci când avem de-a face cu emoţii negative. Cel mai indicat este să ne bucurăm de o muzică generatoare de bună-dispoziţie, veselă, ritmată.

Foloseşte-te de creativitate. Şi creativitatea se exersează şi reuşeşte cu succes să „mute” gândurile spre ceva frumos. Utilizează-ţi creativitatea în activităţi plăcute – amenajează-ţi biroul în culori vesele, realizează decoraţiuni, încearcă-ţi norocul într-o nouă reţetă culinară, compune nişte versuri, pictează din imaginaţie etc.

Socializează şi alege să vorbeşti cu oamenii pe diverse teme care îţi fac plăcere. Vei observa că socializarea – „statul de vorbă” – îţi schimbă starea de spirit, îţi alungă gândurile negative, îţi creează energie, îţi activează pozitivismul.

Viaţa ne aparţine cu bune şi cu rele, cu urcuşuri şi coborâşuri, cu soare şi furtună în egală măsură. A fi pozitiv începe cu conştientizarea faptului că după orice furtună răsare soarele. Poate că acum afară e un tsunami, cerul e întunecat şi parcă se repetă potopul lui Noe, dar cu siguranţă se va sfârşi şi va răsări soarele. Asta e o certitudine. Poate că acum ai multe sarcini şi multe griji, dar şi acestea se vor sfârşi, urmând zile frumoase, pline de încântare.

7 gânduri despre „Cum te ajută gândirea pozitivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.