Slow Living în 10 paşi

Conceptul de slow living este unul tot mai des întâlnit în condiţiile în care omul modern a început să obosească din cauza ritmului ameţitor de viaţă. Şi adevărul este că într-adevăr facem totul pe fugă, de parcă cineva ar fi pornit un cronometru încă de la naşterea fiecăruia dintre noi. În acest context ne putem aminti inclusiv de cuvintele lui Octavian Paler: „Avem timp pentru toate. / Nu e timp doar pentru puţină tandreţe. / Când să facem şi asta – murim.” Ei bine, conceptul de slow living cam la aceasta se referă. La a ne focusa mai mult pe ceea ce contează cu adevărat, la a încetini ritmul pentru a putea simţi viaţa.

slow livingIniţial a pornit ca o mişcare împotriva fast-food-urilor, iar slow food movement încurajează din 1980 mâncarea tradiţională, gătită acasă, de preferat cu ingrediente organice în mare parte. Nu a durat mult până s-a transformat în slow living şi a vizat toate aspectele traiului zilnic.

Trebuie precizat că slow living este în primul rând o alegere, apoi o filozofie de viaţă, o stare de spirit adoptată de bunăvoie. Şi, cum este vorba despre o alegere personală, fiecare îşi stabileşte modul în care încetineşte ritmul şi felurile în care produce această „reducere a vitezei”. Slow living este despre a opta să faci lucrurile cât mai bine şi nu cât mai repede. Calitatea vieţii şi a fiecărei experienţe/ activităţi este cea care primează. Suntem atât de obişnuiţi cu cantitatea, cu target-urile, cu lipsa timpului, cu cât mai puţine ore de somn, încât ne dăm singuri pe repede înainte fără a mai beneficia de vreo stare de bine. Conceptul slow living este cel care ne poate arăta că avem timp suficient pentru toate, dacă alegem să ne oferim nouă înşine un trai echilibrat. Iar echilibru nu înseamnă, bineînţeles, doar hrană sănătoasă. Iată şi câţiva paşi simpli pentru a începe uşor un mod de viaţă slow living.

Citeşte şi cum îţi poate schimba viaţa tehnica NLP!

  1. Stabileşte câteva obiective personale şi alocă-le timp. Vrei să participi la un curs, să te apuci de un sport, să pleci într-o excursie sau să te duci în vizită la ai tăi? Oferă-ţi timp. E aproape imposibil să nu reuşeşti să stabileşti un program.
  2. Pune-te pe primul loc. Cariera, oricât ar fi de importantă, nu va fi vreodată mai presus decât tine. Nici activităţile zilnice pe care „trebuie” să le faci, dar care, cu o bună organizare îţi pot lăsa suficient timp pentru tine. Care îţi sunt nevoile reale? Ce te face să zâmbeşti, să simţi împlinire? Ce ţi-ai dori? Canalizează o parte din timp pentru tine, priveşte-te şi aminteşte-ţi că nu eşti un robot.
  3. Creează-ţi spaţiu pentru tine în programul zilnic. Poţi începe cu a-ţi aloca o jumătate de oră în fiecare zi, timp în care să faci ceva doar pentru tine, ceva care să îţi ofere satisfacţie sufletească, să te relaxeze, să te energizeze. Fie că este vorba despre o plimbare, despre lectura unei cărţi, despre vizionarea unui film, despre o pauză de cafea sau despre admirarea unui apus de soare, alege ceva care să îţi facă plăcere.
  4. Ordonează-ţi gândurile în aşa fel încât să te focusezi pe azi, fără să te stresezi inutil de mult pentru mâine. Obişnuim deseori să ne gândim la facturile de săptămâna viitoare, la proiectele care se for finaliza peste două luni, la programul de mâine şi lista poate continua. Azi rămâne cumva în stand by, totul este mecanic şi aşa va fi şi mâine. Slow living înseamnă să te gândeşti cum eşti în acest moment, să dai curs impulsului de a lua o pauză şi de a savura un ceai aromat.
  5. Încetineşte totul. Obişnuieşti să fii mereu pe fugă? Să alergi în staţia de metrou, să faci cumpărăturile uitându-te la ceas? Să bei cafeaua de dimineaţă cu gândul că ai doar 10 minute la dispoziţie? Las-o mai încet. Trezeşte-te cu 15 minute mai devreme şi adoptă un stil relaxat, mergi normal şi fă lucrurile ca şi cum timpul nu ţi-ar fi inamicul numărul unu.
  6. Odihneşte-te suficient pentru că cele opt ore de somn îţi asigură nu doar o mai mare productivitate, ci şi o mai bună capacitate de gândire şi de interacţiune cu ceilalţi.
  7. Respiră. Exerciţiile de respiraţie îţi asigură o mai bună funcţionare a organismului, anihilează stresul şi sunt o adevărată terapie pentru minte şi corp, în orice moment, când simţi că accelerezi totul voluntar sau involuntar. Respiraţia profundă te ajută să încetineşti acel ritm ameţitor şi te aduce pe frecvenţa slow living în care poţi funcţiona mult mai bine în condiţii de relaxare. Inspiră pe nas numărând până la cinci şi expiră pe gură, la fel, numărând mental, până la cinci. După 2-3 minute vei simţi cum tot caruselul de activităţi începe să îşi reducă viteza.
  8. Începe fiecare zi cu o activitate relaxantă, plăcută. Pare dificil când ştii că trebuie să faci o mulţime de lucruri, că trebuie să ajungi la un job la o anumită oră, că trebuie să te grăbeşti să prinzi un mijloc de transport în comun etc. Cu toate acestea, nu a spus nimeni să începi cu o activitate relaxantă care să dureze ore întregi. Poţi alege să îţi prepari un mic dejun homemade, să citeşti câteva pagini dintr-o carte în timp ce bei cafeaua, să scrii câteva gânduri pozitive într-un jurnal sau pur şi simplu să asculţi o muzică plăcută în timp ce te pregăteşti pentru serviciu. Mie îmi place să îmi încep ziua cu o cafea servită pe balcon, la aer curat, să îmi aloc câteva minute să privesc oraşul şi forfota care începe în zorii zilei.
  9. Conectează-te cu natura. Acest lucru presupun că l-ai auzit destul de des, dar este şi important. Natura nu doar că te decuplează de la ritmul alert al vieţii de zi cu zi, dar îţi oferă şi o stare de împăcare cu tine însuţi. Cum te conectezi cu natura? Plimbările lungi în parc în care te poţi bucura de aer proaspăt şi poţi observa frumuseţile cadrului natural sunt cele mai la îndemână. La fel de bine poţi opta pentru excursii în locuri unde peisajul să te inspire şi să te relaxeze.
  10. Învaţă să spui nu acelor activităţi pentru care nu ai niciun interes, care nu te motivează, care nu îţi oferă nicio satisfacţie. Dacă, de exemplu, eşti invitată să participi la un eveniment unde ştii că nu te vei simţi în largul tău, poţi refuza politicos şi poţi alege să petreci acel timp făcând ceva care îţi place. A învăţa să spui nu este un act de demnitate care nu trebuie să îţi provoace un sentiment de culpabilitate, ci din contră, să te determine să te apreciezi mai mult ca persoană. Jocelyn K. Glei, autoarea bestseller-ului Unsubscribe, ne îndeamnă să spunem pas acelor activităţi care ne răpesc timpul producându-ne disconfort. Învăţând să spunem nu, câştigăm timp, încetinim ritmul şi devenim mai creativi şi productivi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.